Saturday, November 13, 2010

Selidik Sebelum Sebar


Beberapa bulan lalu seorang teman telah menerima sepucuk email yang mendakwa bahawa JAKIM telah menggantung Sijil HALAL yang dikeluarkan kepada sebuah pusat sembelihan yang membekal daging kepada Mc Donalds. Dengan niat yang tulus dan baik, teman tersebut telah memanjangkan email tadi kepada rakan-rakan beliau termasuk saya. Selang beberapa hari, JAKIM telah mengeluarkan kenyataan rasmi di laman web mereka menafikan dakwaan tersebut. Dengan rasa kesal dan penuh tanggungjawab, teman tadi telah terpaksa pula menyebarkan satu lagi email untuk membetulkan 'kerosakan' yang telah dilakukannya.

Arakian, beberapa minggu yang lalu seorang hamba Allah telah meletakkan satu risalah di papan kenyataan masjid di tempat saya. Di dalam risalah tersebut disertakan gambar-gambar berikut:





Di samping gambar-gambar di atas, ditampal juga senarai barang-barang yang didakwa tidak HALAL:

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI
> 1. Minyak Masak LAM SOON ( Cap Helang & Buruh )
> 2. Ubat Pearl Cream Arche ( Thailand )
> 3. Ajinomoto ( Thailand )
> 4. Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
> 5. Semua tauhu buatan Orang Cina
> 6. Sabun LUX & Lotion Badan Buatan Malaysia , USA , & Thailand
> 7. Sabun FAB berbuku
> 8. Lobak Jeruk
> 9. Mee & Kueteow basah ( buatan Cina)
> 10. Krim Muka Hazeline Snow

SENARAI BARANG YG MENGANDUNGI ( KULIT BABI, URI & BINATANG YANG TIDAK HALAL)
> 1. Semua Jenis Serbuk Mee Segera Terutama Maggi
> 2. Pucuk , Kulit Popia, Fish Cake & Bebola Ikan buatan Orang Cina
> 3. Daging Burger Import
> 4.. Sardin, Kari Ayam dlm tin & Yong Taufu buatan Orang Cina
> 5. Kasut Bola Jenis ' Gold Cup'
> 6. Berus Gigi Jenis ' Reach'
> 7. Mee Kering ( sanggol ) 15.Mee Rebus Tulang&Kiub Perasa Ayam
> 8. Semua sabun mandi yang diimport
> 9. Ajinomoto kecuali keluaran Kilang Lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
> 10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran Orang Islam
> 11. Have Pearl Cream
> 12. Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
> 13. Ubat Kurap buatan Org Cina
> 14.. Beehon Segera
Siam

> 16. Sabun Mandi Yang Berminyak

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN ( LEMAK BABI DAN BINATANG TIDAK HALAL )
> 1. Bosset Wine
Gum

> 2. Dairy Milk Coklat
> 3. Coklat Cadbury/ Chewing Gum
> 4. Sugus
Strawberry

> 5. Passer Doily Mixture
> 6. Trebo Mint Chewing Gum/ Peppermint
> 7. Scothes Vikmin
> 8.
Share Extra Atrenght
> 9. Black Current Jelly
> 10. Royal Gulaman & Decart Oranges
> 11. Valvis Gelatin
> 12. Sarung Kapsul Ubat
> 13. Ais Krim dalam bekas plastik
> 14. Gula-gula Fruities
> 15 Cake Mets Vilber Punch
> 16 Coklat Cake
> 17 Tepung Kastard Lady's
Choice

> 18 Semua jenis Jelly
> 19 Semua jenis gincu bibir
> 20 Keseluruhan Jenis Sheisedo
> 21 Lady's Choice Jelly

> SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI ALKOHOL UNSUR-UNSURNYA
> 1 BARANGAN AVON KESELURUHANNYA
> 2 PEWANGI KETIAK TERUTAMA JENAMA VITALIS & CONCORD
> 3 MINYAK RAMBUT BRYLCREAM ( HIJAU )
> 4 RACUN SERANGGA JENIS
SPRAY SEPERTI SHIELDTOX, BAYGON & MORTIN
> 5 SELURUH UBAT BATUK JENIS SIRAP
> 6 KESELURUHAN BALL PEN DAKWAT KERING
> 7 TONIK BAYI
GRAPE
WATER, TONIK WATERBERRY COMPOUND

Kami dalam keresahan memohon ampun dan maaf terlewat memberutahu perkara di atas. Pastikan Pakaian anda tidak terkena bahan-bahan diatas terutama pakaian sembahyang. TOLONG CETAK DAN EDARKAN RISALAH INI KPD SEMUA SAUDARA ISLAM KITA.

Confirm - Pringles Potato Chips - tidak HALAL !!


Gambar-gambar dan senarai barangan seperti di atas telah ditampal ke papan kenyataan masjid bertujuan untuk memberi mesej kepada pengguna-pengguna Islam bahawa Burger King dan produk-produk yang disenaraikan itu tidak HALAL dan umat Islam wajib menjauhinya. Pada saya, perbuatan ini adalah suatu tindakan yang tidak bertanggungjawab, walaupun si pembuatnya berniat baik. Pertamanya tidak dinyatakan siapa yang menyebarkan maklumat tersebut dan sumber daripada mana maklumat-maklumat tersebut diperolehi. Gambar-gambar itu mungkin saja telah di rakam di luar Malaysia. Maklumat yang dinyatakan juga amat meragukan dan 'menggelikan hati', contohnya aiskrim di dalam bekas plastik di hukum sebagai mengandungi gelatin???

Umum mengetahui bahawa pihak yang berautoriti untuk menentukan status HALAL atau tidak sesuatu produk di negara kita ini ialah JAKIM. Sebarang risalah atau sebaran yang dikeluarkan berkenaan status HALAL sesuatu produk oleh pihak selain daripada JAKIM wajar diselidik dan disahkan sebelum ianya disebarkan kepada umum. Sepertimana ketika kita menentukan tarikh permulaan puasa Ramadhan dan Hari-hari Raya, pihak yang berautoriti di dalam hal ini adalah Majlis Raja-Raja Malaysia. Hanya kenyataan rasmi daripada mereka sahaja yang layak dipercayai. Jika ada seseorang memberitahu kita bahawa Hari Raya Haji jatuh pada tarikh sekian-sekian, kita secara spontan akan bertanya balik "Adakah penyimpan mohor besar Raja-Raja telah membuat pengumuman?" Oleh itu, di dalam hal HALAL/HARAM sesuatu produk ini, bila ada pihak yang menyatakan suatu produk itu tidak HALAL, kita patut bertanya "Adakah JAKIM yang kata begitu?" Kita juga boleh mendapatkan pengesahan daripada pihak JAKIM.

Islam adalah satu agama yang sempurna. Justeru, Islam telah menetapkan kepada umatnya beberapa peraturan di dalam menjalani kehidupan di atas muka bumi yang diistilahkan sebagai syariat. Jika syariat ini dipatuhi, hidup manusia akan sejahtera dan mendapat rahmat daripada Allah SWT. Jika sebaliknya, hidup manusia akan jadi porak peranda. Begitulah di dalam menentukan HALAL atau HARAM sesuatu perkara, syariat Islam telah menetapkannya. Sebarang hukum yang ditentukan dengan tidak berpandukankepada syariat bakal membawa implikasi yang sangat buruk. Berkata Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradawi di dalam kitab beliau "Halal dan Haram Dalam Islam":

Dan kalau Islam telah mengecam terhadap orang-orang yang mengharamkan dan menghalalkan keseluruhannya, namun ia telah mengkhususkan orang-orang yang suka mengharamkan itu dengan kecaman yang lebih kuat dan lebih berat, memandangkan apa yang terdapat pada tujuan ini ada semacam pengungkungan ke atas manusia dan penyempitan terhadap apa yang diluaskan Allah kepada mereka tanpa ada sebab yang memaksa. Dan kerana hal tersebut hanya memenuhi kehendak-kehendak setengah ahli agama yang keterlaluan saja. Padahal Rasulullah SAW pernah membanteras tuntutan perasaan keterlaluan dan pengerasan dengan segala macam senjata, serta mencela orang-orang yang keterlaluan itu, dan memberitahu mereka dengan sabdanya:

"Biarlah binasa orang-orang yang keterlaluan itu! Biarlah binasa orang-orang yang keterlaluan itu! Biarlah binasa orang-orang yang keterlaluan itu!" (Riwayat Muslim, Ahmad dan Abu Daud)

Kemudian baginda mengisytiharkan tentang kesederhanaan dalam perutusannya itu dengan sabdanya:
"Saya diutus dengan membawa suatu agama yang penuh toleransi." (Riwayat Ahmad)

Maka dia adalah teguh dalam aqidah dan tauhidnya, bersifat toleransi dalam segi amal dan undang-undangnya. Lawan dari kedua-duanya ini adalah syirik dan mengharamkan yang halal, dan kedua-dua inilah yang disebutkan oleh Nabi SAW pada apa yang diriwayatkannya daripada Tuhannya yang Maha Berkat dan Maha Tinggi, yakni dalam sebuah hadith Qudsi, berbunyi:

"Aku telah menciptakan hamba-hambaKu itu dalam keadaan bersikap lurus, dan sesungguhnya mereka telah didatangi syaitan-syaitan, lalu membengkokkan mereka dari agama mereka, dan mengharamkan ke atas mereka apa yang Aku halalkan bagi mereka serta menyuruh mereka supaya menyekutukan Aku dengan sesuatu yang Aku tidak turunkan keterangan padanya."

Justeru, berhati-hatilah di dalam perkara ini. Selidik dahulu sebelum sebar!


Cetusan Hati
06 Zulhijjah, 1431H

1 comment:

  1. Betul tu haji.. Tapi masalahnye knape perkara sedemikian tidak diuar2kan secara "public"?seluruh umat islam perlu tahu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...